आज भी जिन्दा है परिवार में स्त्री-मुक्ति के सवाल

परिवार के यथार्थ में स्त्री के मुक्ति के सवालों पर पितृसत्तात्मक समाज इसमें भी औरत को ही दोषी मानता है। औरत को खुद ही उसकी हालत के लिए जिम्मेदार माना गया है|

इन 8 आदतों से बन जाइये थोड़ी-सी ‘फेमिनिस्ट’

आपके साथ क्या कभी ऐसा हुआ है कि आपने महिला-अधिकारों या महिला-पुरुष समानता की बात की हो और आपके किसी दोस्त ने तुरंत कहा हो कि ‘ज्यादा फेमिनिस्ट मत बनो|’ पर समान अधिकारों की बात करने में कुछ भी गलत नहीं है| और अगर ऐसा करना आपको ‘फेमिनिस्ट’ बनाता है तो इसमें कुछ भी गलत नहीं है|

Mina Agarwala: Fighting For The Cause Of Women in Tezpur |...

Mina Agarwala championed the cause of women in Assam, thereby fighting for women's work and education and even sheltering Chinese refugees.

Bigg Boss Season 10 And Its Rampant Sexism

Bigg Boss 10 was a hotbed of body-shaming, slut-shaming, and objectification. Onscreen Misogyny has very real consequences on social psyche.

पितृसत्ता से कितनी आजाद हैं महिलाएं?

हमारे समाज में कई तरह की असमानताएं हैं। स्त्री और पुरुष के बीच असमानता भी उन में से एक है। आम तौर पर पितृसत्ता का प्रयोग इसी असमानता को बनाए रखने के लिए होता है। नारीवादी अध्ययन का एक नया क्षेत्र है। इसलिए नारीवादी विमर्श का पहला काम यही है कि महिलाओं को अधीन करने वाली जटिलताओं और दांवपेच को पहचाना जाए और उसे एक उचित नाम दिया जाए। बीसवीं सदी के आठवें दशक के मध्य से नारीवादी विशेषज्ञों ने ‘पितृसत्ता’ शब्द का प्रयोग किया।

Stay connected with FII

58,133FansLike
7,276FollowersFollow
22,599FollowersFollow

What's Trending On FII?

Soni Sori Wins The 2018 Front Line Defenders Award | Feminism In India

Soni Sori Wins The 2018 Front Line Defenders Award

Indian Adivasi activist Soni Sori is one of the five global recipients of the 2018 Front Line Defenders Award for Human Rights Defenders at Risk.
To Kill a Mockingbird

Gender Roles And Stereotyping In ‘To Kill A Mockingbird’

To Kill a Mockingbird covers several themes that are often uncomfortable to encounter and explore, such as racism and loss of innocence.
Why Is Sex Work Not Work?- Part 2: Lessons Learned From The Sex Workers' Rights Movement

Why Is Sex Work Not Work? Lessons Learned From Sex Workers’ Rights Movement –...

Can sex work be seen as work without the politics of trafficking, violence, exploitation and the woman's choice and agency over her own body?

Instagram Gallery